راه اندازی LCD کاراکتری توسط EasyMCU

راه اندازی LCD کاراکتری توسط EasyMCU

راه اندازی LCD کاراکتری توسط EasyMCU : یکی از مهمترین اجزاء مدار که در اکثر پروژه های stand-alone (مستقل و بدون نیاز به دستگاه دیگر) به چشم می خورد LCD کاراکتری می باشد که وظیفه ی مانیتور کردن اطلاعات به کاربر را دارد.

این مدل LCD دارای انواعی با تعداد 1تا 4 سطر می باشند، همینطور در هر سطر به طور معمول دارای 16 کاراکتر می باشند و البته در مدل های در هر سطر گنجایش 20 کاراکتر موجود می باشد. معمول ترین مدل LCD کاراکتری 16×2 می باشد.

 

PinOut :

 

نحوه ی اتصالات و سیم بندی LCD با Zcross :

 

کتابخانه LiquidCrystal

کتابخانه ی مذکور را در صفحه ی Github و از طریق لینک ذیل می توانید دانلود کنید.

 

دانلود کتابخانه LiquidCrystal

 

پس از دانلود کتابخانه، محتوای آن که شامل 2 فایل با پسوند (h.* و cpp.*) می باشد را به پوشه module_libraries انتقال دهید. یک بار نرم افزار EasyMCU را ببندید و مجدد اجرا کنید.

اگر برای ایجاد اولیه پروژه مشکل دارید قسمت شروع کار با Easy MCU را ببینید.

در مراحل ایجاد پروژه از تب libraries کتابخانه ی LiquidCrystal را به پروژه اضافه کنید.

 

راه اندازی LCD کاراکتری توسط EasyMCU

این مدل LCD ها دارای 8 بیت خط اطلاعات می باشند و دارای 2 روش راه اندازی 8 بیتی و 4 بیتی می باشند.( از لحاظ سیم بندی ) از نظری که در روش 8 بیتی تعداد 4 پایه بیشتر از میکروکنترلر مشغول می شود، ترجیحا به طور معمول با 4 پایه از خطوط دیتا راه اندازی می شوند.

در کتابخانه های جدید امکان زمین کردن پایه ی R/W نیز وجود دارد و باز هم به اندازه ی 1 پایه بیشتر از میکروکنترلر می توان صرفه جویی کرد.

 

برخی از متودهای پر کاربرد

سازنده

در ابتدا نیاز است یک شیء از کلاس LiquidCrystal تعریف شود و پایه های استفاده شده از Zcross در ارتباط با LCD مشخص شوند.

 

تعیین تعداد سطر و ستون LCD

 

چاپ مقادیر روی LCD

 

پاک کردن LCD

 

تعیین مکان اشاره گر

 

مثال نمونه 1:

 

مثال نمونه 2: